Przedstawiamy fascynujący tekst Małgorzaty Kossut, będący wycieczką wgłąb ludzkiego mózgu. Jak zapamiętujemy? Jak kojarzymy informacje? Czy pamięć to tylko wzmonienie przekaźnictwa neuronalnego? Jakie są mechanizmy wzmacniania takich połączeń w mózgu? To wszystko w poniższym, wymagającym intelektualnie artykule. Lektura dla wytrwałych ale z pewnością godna uwagi.
Polecam.
Citronian-Man.
----------------------------------------------------------------
W jaki sposób mózg przechowuje zapamiętane informacje? Jak wygląda zapis pamięciowy na poziomie komórkowym — neuronalna reprezentacja tego, czego organizm nauczył się w wyniku zdarzeń i doświadczeń? Neurobiolodzy od początku naszego stulecia poszukują odpowiedzi na takie pytania. Wtedy to powstała i została powszechnie przyjęta nazwa mózgowego śladu pamięciowego — engram. Stworzył ją Richard Semon. Znalezienie w mózgu engramu określonego zdarzenia okazało się niełatwe. Szukając komórkowego śladu pamięciowego dokonujemy redukcjonistycznego przejścia przez kilka poziomów zorganizowania rzeczywistości — od zjawisk psychicznych do ruchu jonów. Każdy poziom rządzi się swoimi prawami, można nawet powiedzieć, że „mówi" swoim językiem.
.
Wczesne próby zlokalizowania śladu pamięciowego opisane są w
ogólnie dostępnych podręcznikach i można je tu pominąć. Znaczny postęp w tych
poszukiwaniach przyniosło ostatnie dwudziestolecie. Współczesna neurobiologia
przyjmuje, że w wyniku uczenia się następują trwałe zmiany w mikrostrukturze
układu nerwowego, przede wszystkim w połączeniach pomiędzy neuronami, czyli w
synapsach.
Synapsy to struktury o długości 0,2-0,3 µm, które można
zobaczyć, scharakteryzować i przeliczyć używając mikroskopu elektronowego. W
zasadzie istnieje więc technika pozwalająca zweryfikować przytoczoną
koneksjonistyczną hipotezę tworzenia engramu. Wystarczy nauczyć zwierzę czegoś,
a następnie sprawdzić, czy w synapsach jego mózgu zaszły zmiany. Cała trudność
polega na wyborze okolicy mózgu, w której będziemy szukać zmian synaptycznych.
W mikroskopie elektronowym możemy, jeśli chcemy zachować
przyzwoitą dokładność, przebadać tylko bardzo niewielką objętość tkanki. A jak
wiadomo. w mózgu jest około stu bilionów neuronów i około stu trylionów synaps.
Długość włókien nerwowych w mózgu
człowieka to mniej więcej dwukrotna odległość z Ziemi do Księżyca (*to i kolejne pogrubienia - red.). Żeby
dobrze obejrzeć synapsę, musimy zastosować powiększenie około 30 000 razy; na
zdjęciu preparatu kory mózgowej widzimy wtedy około 10 synaps. Jeśli
przeanalizujemy 1000 takich zdjęć, uzyskamy dane dotyczące 10 tysięcy synaps,
co wydaje się dużą próbką, ale należy pamiętać, że jeden neuron kory mózgowej ma ich przeciętnie 20 tysięcy. We wszelkich
badaniach dotyczących materialnego podłoża pamięci krytycznym problemem jest
zlokalizowanie okolicy układu nerwowego, która ma być obiektem badań; w
przypadku mikroskopii elektronowej problem ten dodatkowo komplikują niewielkie
rozmiary próbki, jaką można przebadać.
Właśnie dlatego badania zmian synaptycznych podjęto
stosunkowo niedawno, dopiero po opracowaniu wystarczająco dobrych modeli dla
eksperymentalnych analiz uczenia się i pamięci, a zwłaszcza po zidentyfikowaniu
struktur zaangażowanych w te procesy. Prace te były trudne i długotrwałe, a ich
wyniki często nie poddawały się jednoznacznej interpretacji. Podstawowym
problemem było zlokalizowanie engramu — czy znajduje się on w ściśle określonym
miejscu (nawet w kilku komórkach), czy też jest rozproszony na dużych obszarach
mózgu. Ten ostatni pogląd w szczególnej formie ujmowany był przez tzw.
holograficzną koncepcję pamięci Karla Pribrama, według której każdy może
zapamiętywać informację z niejako „swojego punktu widzenia". Wiele badań
elektrofizjologicznych prowadzonych na ptakach i ssakach w trakcie uczenia
pokazuje, że modyfikacje wyładowań elektrycznych neuronów związane z odbywanym
przez zwierzę treningiem warunkowania pojawiają się w wielu ośrodkach układu
nerwowego. Widać je zarówno w drogach.
czuciowych, które transmitują i analizują informację o bodźcach warunkowych i bezwarunkowych,
jak i w ośrodkach regulujących stan pobudzenia mózgu, a również w okolicach
mózgu związanych z efektorową częścią łuku odruchowego. W wielu okolicach
takie zmiany okazują się trwałe. Można więc zidentyfikować rozproszone elementy
obwodów biorących udział w uczeniu się i wykazać, że ich odpowiedzi są
zmienione pod wpływem procesu uczenia, chociaż trudno powiedzieć, czy stanowią
one część śladu pamięciowego. Opinie na temat poszukiwania śladu pamięciowego
są podzielone. (Czy należy szukać go w wydzielonych dla przechowywania pamięci
strukturach mózgu, czy też uznać, że łączy on obwody neuronalne przebiegające
przez różne okolice mózgu, także przez części analizatorów zmysłowych i struktur
związanych z motywacjami i emocjami (które niewątpliwie są zaangażowane w
proces uczenia się). Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Badacze tacy jak Konorski,
Mountcastle, Mishkin czy Goldman-Rakic, chcą zlokalizować ślad pamięciowy w małych
grupach komórek, bardzo wybiórczo reagujących na bardzo szczególne bodźce. Z
drugiej strony, oprócz przytoczonych danych elektrofizjologicznych istnieją
doświadczenia wykonane za pomocą techniki obrazowania układu nerwowego (neural
imaging), które wskazują na zaangażowanie rozległych obszarów mózgu w procesy
pamięciowe. Technikę obrazowania mózgu można stosować do badań ludzi dzięki
analizowaniu za pomocą tomografii emisji pozytronów akumulacji
fluorodezoksyglukozy, analogu glukozy, który jest pobierany przez aktywne
elektrycznie komórki nerwowe. Większość wykonywanych w ten sposób badań
wskazywała na wielość struktur zaangażowanych w procesy uczenia się i
przypominania sobie.
Nie do końca wyjaśniony jest też problem, czy miejsce, w
którym powstaje ślad pamięciowy, jest tym samym, w którym jest on później
przechowywany. Istnieją zarówno doświadczenia z klinicystyki ludzkiej, jak i
eksperymenty na zwierzętach, dowodzące
przemieszczania się śladu pamięciowego w obrębie mózgu.
Synapsa
Synapsa jest to połączenie funkcjonalne pomiędzy neuronami,
przez które sygnał elektryczny przechodzi z jednego neuronu do drugiego.
Najczęściej spotykamy tzw. synapsy chemiczne, w których pobudzenie przekazywane
jest przez substancję chemiczną nazywaną neuroprzekaźnikiem (np. acetylocholinę,
noradrenalinę, dopaminę, glutaminian, kwas gamma-aminomasłowy). W odpowiedzi na
impuls elektryczny przychodzący do zakończenia jednego neuronu uwalniany jest
na zewnątrz neuroprzekaźnik, który łączy się z receptorami na błonie drugiego
neuronu i powoduje lokalną zmianę jej potencjału. Synapsa chemiczna ma
bardzo charakterystyczną budowę (ryc. 1).
 |
Ryc. 1. Schemat budowy synapsy. |
Zakończenie nerwowe, do którego przychodzi impuls, tworzy
tzw. część presynaptyczną w formie bulwkowatego rozszerzenia. Na presynaptycznej
części błony zbliżonej do docelowego neuronu tworzy się zgrubienie, a w pobliżu
niego gromadzą się pęcherzyki synaptyczne zawierające neuroprzekaźnik.
W obszarze zgrubienia presynaptycznego,
nazywanego strefą aktywną, pęcherzyki uwalniają swoją zawartość do szczeliny
synaptycznej— przestrzeni międzykomórkowej ograniczonej przez wzajemne
położenie błony — pre- i postsynaptycznej. W części postsynaptycznej z błoną
neuronu związane jest tzw. zgrubienie postsynaptyczne, którego rola zostanie
szerzej omówiona w dalszej części artykułu. W korze mózgu i w korze móżdżku
większość synaps umieszczona jest na kolcach dendrytowych, czyli maleńkich
uwypukleniach błony dendrytów.
Zmiany synaptyczne
Ramon y Cajal jeszcze w ubiegłym stuleciu zakładał
powstawanie nowych synaps pomiędzy neuronami w procesie uczenia się.
Współczesny mu Tanzi sugerował zachodzenie zmiany sprawności połączeń
międzyneuronalnych. Wkrótce potem uczeni niemieccy Mueller i Pilzecker
opublikowali hipotezę konsolidacji pamięci mówiącą, że informacja o bodźcach
zewnętrznych przetwarzana jest w organizmie tak długo, aż spowoduje zmiany
struktury neuronalnej, powodując konsolidację doznań w formie śladów
pamięciowych. Odbicie tego sposobu myślenia znajdujemy we współczesnych
koncepcjach tworzenia engramu. Konorski w 1948 r. sugerował, że odpowiednie
kombinacje bodźców czuciowych mogą wytwarzać dwa typy zmian w neuronach i
połączeniach pomiędzy nimi: obligatoryjną, ale przejściową zmianę, pobudliwości
oraz fakultatywną, ale trwałą zmianę plastyczną, czyli funkcjonalną
transformację neuronów. Według Donalda Hebba, twórcy modelu, na którym opiera
się większość rozważań o pamięci to czy
zmiana będzie plastyczna, zależy od tego, czy wystąpi równoczesna lub prawie
równoczesna aktywacja neuronu pre- i postsynaptycznego. Większość znanych
przykładów zmian plastycznych spełnia założenia Hebba, tzn. jest w nich
niezbędna aktywacja neuronu pre- i postsynaptycznego.
Wiadomo, że strukturą synaptyczna mózgu jest labilna. W
normalnych warunkach fizjologicznych synapsy ulegają wymianie i przekształcaniu
w wyniku działania hormonów (ciąża i laktacja), stresu osmotycznego,
niedożywienia. We wczesnym okresie rozwoju odbywa się w mózgu nadprodukcja synaps i połączeń
międzyneuronalnych, po której następuje
selektywna stabilizacja połączeń aktywnych funkcjonalnie i eliminacja pozostałych. U osobników dorosłych mózg „nie
czeka" z nadmiarem możliwych połączeń na zmagazynowanie informacji o nie
dającym się przewidzieć charakterze. Bardziej prawdopodobna jest możliwość
lokalnej synaptognezy wywołanej przez lokalną aktywność neuronalną.
Wzmocnienie połączenia pomiędzy neuronami może zachodzić
zarówno w wyniku zwiększenia liczby
synaps pomiędzy nimi, jak i przez zwiększenie sprawności działania istniejących synaps. To drugie zjawisko może
mieć charakter:
a) funkcjonalny (odhamowanie);
b) biochemiczny (zwiększenie ilości
transmitera, modulatora, liczby i powinowactwa receptorów neurotransmiterów,
zwolnienie procesu usuwania transmitera ze szczeliny synaptycznej)
d) dystrybucyjny — może zmieniać się
położenie synaps na neuronie postsynaptycznym, prawdopodobnie przez zanikanie
ich w innym miejscu a pojawianie się w innym;
d)
strukturalny (zmiana wielkości i
kształtu elementów synaptycznych prowadząca do wydajniejszego ich działania).
Zajmijmy się tą ostatnią kategorią, czyli zmianami
morfologicznymi. Można sobie wyobrazić, że po stronie presynaptycznej o
aktywności synapsy świadczy długość strefy
aktywnej liczba pęcherzyków synaptycznych czy objętość kolbki (ryc. 1).
Sugerowano również możliwość występowania po stronie postsynaptycznej zmian
plastycznych mogących modyfikować funkcjonowanie synapsy. Dotyczy to zarówno
samej synapsy, jak i dendrytu, a zwłaszcza kolców, dendrytowych, na których
umieszczona jest większa część synaps pobudzających. Modyfikacje zgrubienia
postsynaptycznego obejmują jego wydłużenie (co zwiększa strefę kontaktu
synaptycznego) i pogrubienie. Zgrubienie postsynaptyczne składa się z kilkudziesięciu
białek. Dominują wśród nich aktyna i
związane z nią białka, wysokocząsteczkowe glikoproteidy, kinaza białkowa
zależna od cAMP, kinaza zależna od Ca i kalmoduliny oraz aktywowana przez
kalmodulinę, zależna od cAMP pompa wapniowa. Zmiany w zgrubieniu
postsynaptycznym mogą modyfikować trwale własności synapsy. Zgrubienie
postsynaptyczne może także być elementem kotwiczącym białka błony postsynaptycznej
skupione w rejonie strefy aktywnej, takie jak receptory neuroransmiterów i
kanały jonowe, białka regulatorowe akie jak kalmodulina, fosfoproteiny i kinazy
białkowe. W zgrubieniu postsynaptycznym mogą
tworzyć się perforacje, co interpretuje się jako zwiększenie kontaktu pomiędzy
neuronami, prowadzące do wzmożenia transmisji. Mogą też powstawać spinule, czyli uwypuklenia błony
postsynaptycznej do części presynaptycznej, przypuszczalnie biorące udział w
przemodelowaniu synapsy i kolca dendrytowego (ryc. 2).
 |
Ryc. 2. Synapsa wklęsła (a) i wypukła (b). |
Wrastanie spinuli w część presynaptyczną mogłoby prowadzić
do podziału synapsy. Związek z funkcjonowaniem synapsy przypisywano też krzywiźnie
synapsy. Zależnie od tego, czy strona presynaptyczna wpukla się do
postsynaptycznej, czy odwrotnie, wyróżnia się synapsy wklęsłe albo wypukłe
(ryc. 2). Krzywizna synapsy może być modyfikowana przez zmiany aktynowego
szkieletu komórkowego w kolcu. Zmiany te mogą być kontrolowane przez poziom
wolnego wapnia w komórce, co z kolei jest kontrolowane przez aktywność synapsy.
Ostatnio stwierdzono w kolcach obecność miozyny, co zwiększa wagę sugestii o
kurczliwości cytoszkieletu kolców. Wapń może też aktywować proteazy, czyli
enzymy proteolityczne, kalpainy, które znajdują się w kolcu. One z kolei
degradują fodrynę, która jest białkiem szkieletu komórkowego występującym w
gęstości postsynaptycznej. Fodryna wiąże błonę synaptyczną z siecią aktynową.
Perturbacje w takim układzie białkowym mogą powodować szybkie zmiany kształtu
synaps, przy czym błona postsynaptyczna może się wydłużać i uwypuklać, odsłaniając
uprzednio znajdujące się po wewnętrznej stronie błony receptory neurotransmiterów
co może powodować spotęgowanie transmisji synaptycznej. Mechanizmy te mogą
również mieć wpływ na zmiany kształtu dendrytów, a zwłaszcza kolców
dendrytowych (ryc. 3).
W ostatnich latach powszechnie przyjmuje się pogląd, że
kolce uczestniczą w modulowaniu sygnału synaptycznego. Istnieją sugestie, że
kolec może izolować obszar jednego wejścia synaptycznego od innych wejść.
Sugerowano także, że opór szyjki kolca może zmniejszać prąd wytworzony w błonie
postsynaptycznej. Zwężanie szyjki kolca zwiększa opór, zaś poszerzanie
zmniejsza go. Istnieją też hipotezy mówiące o istnieniu w główce kolca
aktywnych kanałów jonowych, dzięki którym może w niej dochodzić do dużych
depolaryzacji, wzmocnienia pobudzającego potencjału postsynagtycznego (EPSP). a
nawet generowania potencjału czynnościowego. Zmiany oporu szyjki kolca przyczyniałyby się wtedy do zmniejszenia lub
zwiększenia wzmocnienia EPSP. Zmiany kształtu szyjki kolca mogą wobec tego
być ważne dla badań plastyczności.
 |
Ryc. 3. Kolce dendrytowe: a — neuron impregnowany
metodą Golgiego. na odchodzących w boki w górę od
ciała neuronu dendrytach widać kolce;
b — powiększenie dendryru z kolcami;
c — schemat ustawienia kolców na dendrycie. |
Ruchliwość dendrytów jest jednym z niewielu zjawisk
morfologicznych w układzie nerwowym, które udało się zaobserwować in vivo.
Obserwując przyżyciowo nastrzyknięte barwnikiem dendryty neuronów zwoju
szyjnego szczura przez okres kilku tygodni, zauważono kurczenie się, wzrost i przemieszczanie
się dendrytów. Być może wszystkie dendryty wykazują stałą ruchliwość, na którą
mogą się nakładać zmiany kształtu związane z uczeniem się. Badania Aoki i
Siekevitza wskazały, że możliwy jest biochemiczny mechanizm zmian kształtu dendrytów związany z
plastycznością. W ich modelu regulatorem plastyczności dendrytów miałaby
być fosforylacja białka MAP2, która osłabia stabilizację białek szkieletu
komórkowego przez dezorganizację mikrotubuli. Udowodnili oni, że ufosforylowana forma MAP2 przeważa w
okresach rozwoju i dużej plastyczności układu nerwowego.
Zmiany synaps w doświadczalnych modelach
plastyczności mózgu
Z powodu trudności ze zlokalizowaniem śladu pamięciowego, a
więc i ustalenia miejsca pobrania materiału do badań mikroskopowych, początkowo
prowadzono badania na prostszych modelach plastyczności kory wzrokowej oraz na
zwierzętach hodowanych we wzbogaconym środowisku. Badania te stwierdzały, że w
aktywnych połączeniach neuronalnych jest
więcej kolbek synaptycznych, które mają więcej pęcherzyków synaptycznych i
dłuższe apozycje błon synaptycznych niż w połączeniach nieaktywnych. Na
ogół jest też więcej kolców dendrytowych, a drzewka dendrytów są Bardziej
rozgałęzione (ryc. 4).
 |
Ryc. 4. Schematyczne przedstawienie zmian synaptycznych zachodzących
w nieaktywnych połączeniach nerwowych. Należy zwrócić uwagę na liczbę
synaps, grubość i długość błony posłsynaptyczncj, liczbę, pęcherzyków
synaptycznych, ilość perforacji błony postsynaptycznej, zaokrąglenie kolców. |
Istnieją formy plastyczności o dobrze poznanych podstawach
komórkowych, które często traktuje się jako modele procesu uczenia się. Należy
tu przede wszystkim długotrwałe
wzmocnienie synaptyczne (LTP — ang. long term potentation) a tak ze kindling.
W obu przypadkach odpowiednie drażnienie elektryczne włókien aferentnych
powoduje trwałą zmianę odpowiedzi elektrycznej neuronów hipokampa. Można przy
tym dość dokładnie stwierdzić, w której warstwie komórek, a nawet w której
części drzewka dendrytowego występuje wywoływana zmiana. W tej sytuacji miejsce
dla badań mikroskopowo elektronowych jest lepiej określone. Ostatnie dane
elektrofizjologiczne potwierdzają uzyskane uprzednio dane o zaokrąglaniu
się_główek_kolców w wyniku długotrwałego wzmocnienia synaptycznego (LTP). Były
też doniesienia o szybkim przyroście liczby synaps. Stwierdzono też wydłużenie
zagęszczenia postsynaptycznego i przyrost długości błony nadległej po obu stronach
zagęszczenia. Wskazuje to na przyrost
zarówno części pre- i postsynaptycznej w wyniku LTP. W większości
przytaczanych badian nie stosowano analizy stereologicznej zapewniającej
obiektywne dane o liczebności badanych elementów, co niestety obniża
wiarygodność danych.
W zjawisku nazywanym kindlingiem podprogowy bodziec
elektryczny podawany jest 1-2 razy dziennie przez 1-2 sekundy. Powoduje on
stopniowe narastanie wyładowania następczego, które rozszerza swoją
lokalizację. Stwierdzono, że w wyniku kindlingu z drażnieniem drogi
perforowanej i analizowaniem środkowej części warstwy molekularnej zakrętu
zębatego następuje zmniejszenie liczby synaps aksospinalnych nieperforowanych,
przy zachowaniu niezmniejszonej liczby synaps perforowanych, co oczywiście
prowadzi do zmiany proporcji między liczbą jednych i drugich. Zaobserwowano
wzrost długości strefy aktywnej synaps perforowanych a wzrost liczby dwugłowych
kolców dendrytowych (ryc. 5) oraz stwierdzono, że synapsy na nich pochodzą z
odrębnych zakończeń aksonalnych. Obie synapsy na takim kolcu są perforowane,
czyli charakteryzuje je zwiększona wydajność (ryc. 5).
Jeśli te dwa zakończenia aksonalne pochodzą z odrębnych włókien dwugłowy
kolec może być miejscem., interakcji asocjacyjnej. Jeżeli pochodzą z jednego
włókna, może w nim zachodzić silne wzmocnienie sygnału. Powstawanie dwugłowych
kolców stwierdzono także po długotrwałym wzmocnieniu synaptycznym LTP.
 |
Ryc. 5. Dwugłowy kolec dendrytowy.
A — zakończenie aksonu,
D - dendryt
ZA - aparat kolcowy. |
Jakie dane o zmianach synaps i kolców dendrytowych przynoszą
bezpośrednie badania nad konsekwencjami uczenia się? Najlepsze, choć także
fragmentaryczne dane pochodzą z doświadczeń nad uczeniem się przez kurczęta
unikania dziobania nieprzyjemnie smakującego ziarna. Za pomocą obrazowania
aktywności funkcjonalnej mózgu stwierdzono, że są trzy obszary, w których
aktywność metaboliczna w 30 min. po treningu jest wyższa niż u zwierząt
kontrolnych. Z tych obszarów pobrano próbki do badań mikroskopowych.
I tak, w hyperstriatum ventrale, obszarze odpowiadającym
korze asocjacyjnej ssaków, niezbędnym dla wyuczenia zadania, stwierdzono wzrost liczby pęcherzyków synaptycznych w
kolbkach synaptycznych, a także wzrost długości zgrubień postsynaptycznych.
W jednej z grup neuronów tego obszaru zauważono znaczne zwiększenie liczby
kolców dendrytowych, zwiększenie średnicy główki kolca i skrócenie długości
szyjki. Ponieważ, jak wspomniano, nie stwierdzono w tym obszarze zwiększenia
liczby synaps, jest możliwe, że przesuwają się one z trzonów dendrytów na
kolce. Zwiększona gęstość kolców dendrytowych nie występowała, gdy zwierzęta
bezpośrednio po treningu otrzymywały elektrowstrząs wywołujący amnezję
(niepamięć wsteczną), natomiast występowała u osobników, u których zastosowany
elektrowstrząs nie wywołał amnezji. W lobus parolfactorius, obszarze
odpowiadającym zwojom podstawnym ssaków, którego usunięcie nie przeszkadza
uczeniu się, ale uniemożliwia wykonanie wyuczonego zadania w 24 godziny po
treningu, stwierdzono wzrost gęstości
synaps, wzrost liczby pęcherzyków na synapsę oraz wydłużenie zgrubienia
postsynaptycznego. W tej strukturze nie prowadzono jeszcze badań zmian
kolców dendrytowych.
W wyniku treningu warunkowania ruchu migotki u królika,
podczas którego w odpowiedzi na bodziec dźwiękowy poprzedzający dmuchnięcie w
oko zwierzę uczy się zasłaniać je trzecią powieką, wstępne badania stwierdziły
wzrost liczby rozgałęzień dendrytowych komórek Purkinjego kory móżdżku,
struktury niezbędnej dla wyuczenia się tego zadania. Zwiększenie liczby
rozgałęzień dendrytowych stwierdzono również w korze wzrokowej szczurów z
rozszczepionym mózgiem, poddanych treningowi różnicowania wzrokowego. Zmiany
rejestrowano wobec kontrolnej półkuli mózgu, do której nie docierały bodźce
wzrokowe, ale która podlegała takim samym wpływom emocjonalnym, stresowym czy
wynikającym z aktywności ruchowej co badana półkula. Badania prowadzone przez
tę samą grupę uczonych stwierdziły również wzrost liczby synaps na komórkach
Purkinjego móżdżku u szczurów po wyuczeniu ich zadań akrobatycznych. Kontrolą w
tych doświadczeniach był intensywny trening ruchowy nie wymagający uczenia
asocjacyjnego — powodował on wzrost gęstości naczyń krwionośnych, a nie
synaptogenezę. Innym wynikiem treningu różnicowania wzrokowego, który otrzymano
w korze wzrokowej królików, była zwiększona liczba synaps perforowanych.
W opisywanych badaniach zaangażowanie badanej struktury mózgu
w proces uczenia się lub w pamięć było dowiedzione z mniejszą lub większą
pewnością. Jednak nie wiadomo było, czy akurat badane neurony uległy zmianom
elektrofizjologicznym lub biochemicznym. Dopiero badania na ślimakach z
rodzajów Aplysia i Hermissenda pozwoliły zobaczyć, jakie zmiany zachodzą w
synapsach neuronów, co do których wiadomo, że zaszła w nich zmiana odpowiedzi
elektrycznej w wyniku uczenia się. U tych zwierząt łatwo jest zaobserwować duże
i nieliczne neurony, łatwo jest też rejestrować ich odpowiedzi elektryczne i
śledzić przebieg reakcji na bodziec zewnętrzny. U morskiego ślimaka Aplysia
californica („zając morski") badane są (przede wszystkim przez zespół
kierowany przez Erica Kandela) dwie formy uczenia nieasocjacyjnego, habituacja (stopniowe, lecz stosunkowo
krótkotrwałe zmniejszanie się wrodzonej reakcji organizmu na powtarzający się
bodziec) i sensytyzacja
(uwrażliwienie), oraz warunkowanie, które autorzy nazywają warunkowaniem
klasycznym. Dotknięcie syfonu lub płaszcza ślimaka powoduje odruchowe cofnięcie
skrzela i syfonu. Jeśli słaby bodziec dotykowy powtarzać często, odruch się
habi- tuuje. Jeśli zastosować silny bodziec dotykowy lub bólowy, reakcja
cofania jest na pewien czas wzmożona (sensytyzacja). W swej najprostszej formie
odruch cofania skrzela kontrolowany jest przez brzuszny zwój nerwowy, w którego
obrębie badano interakcje pomiędzy neuronem czuciowym, interneuronem i neuronem
ruchowym. Większość badań prowadzono na wyizolowanym zwoju brzusznym, badając
proces uczenia się na drodze składającej
się z trzech neuronów. Badania te wykryły zmiany odpowiedzi elektrycznej w
neuronie czuciowym, wydłużenie depolaryzacji neuronu i szereg zmian
biochemicznych.
Bailey i Chen opisali zmiany morfologiczne zachodzące w
neuronie czuciowym Aplysia californica, w wyniku habituacji i sensytyzacji
odruchu cofania skrzela. Podczas eksperymentu po wyuczeniu odruchu izolowano
zwój, nastrzykiwano neuron czuciowy peroksydazą chrzanową, cały neuron
rekonstruowano z grubych skrawków i z miejsc zakończeń synaptycznych wykonywano
ultracienkie skrawki do mikroskopii elektronowej. Stwierdzono, że u zwierząt, u
których wywołano długotrwałą sensytyzację odruchu,
wzrastała liczba żylakowatości presynaptycznych, czyli zgrubień na
przebiegu aksonu, z których mogą być uwalniane neuroprzekaźniki (neurony
zwierząt kontrolnych mają średnio 1291 żylakowatości, zwierząt habituowanych —
836, a sensytyzowanych — 2697). Również
drzewka
aksonalne tych neuronów u zwierząt
sensytyzowanych były większe. Wzrastała też
długość strefy aktywnej synaps i liczba pęcherzyków w zakończeniach
presynaptycznych (ryc. 6). Odwrotne zmiany zachodziły w neuronach czuciowych
zwierząt wykazujących długotrwałą habituację odruchu.
 |
Ryc. 6. Zmiany synaptyczne u Aplysia wg Chen i Bailey. |
Neurofizjologia
Niedawno opublikowano dane dotyczące zmian anatomicznych
zachodzących podczas warunkowania u Hermissenda crassicornis. U tego ślimaka
badana była reakcja warunkowania zahamowania fototaksji. Polega ona na tym, że
po zapaleniu światła ślimak idzie w jego kierunku, a przestaje iść i kurczy się
pod wpływem zawirowań wody wywołanych rotacją naczynia, które pobudzają jego
statocysty.
Kojarzenie włączenia bodźca świetlnego z wystąpieniem
rotacji naczynia wytwarza zahamowanie fototaksji. Jest to reakcja znacznie
bardziej skomplikowana niż cofanie skrzela u Aplysji. Warunkowanie jest
skorelowane ze zmianami elektrycznymi i
biochemicznymi jednego z dwóch typów fotoreceptorów oka ślimaka, typu B.
Podobnie jak u Aplysia californica, zmiana polega na redukcji prądu potasowego,
co wydłuża depolaryzację w pierwszorzędowym neuronie czuciowym, odpowiadającym
na bodziec warunkowy.
W tym przypadku badacze poszli jeszcze krok dalej w
związaniu zmiany odpowiedzi elektrycznej neuronu ze zmianą struktury tego
neuronu. Po okresie treningu warunkowego do komórek typu B w oku Hermissenda
crassicornis wprowadzono mikroelektrody,
zarejestrowano
oporność wejściową (o której wiadomo, że zmienia się w czasie warunkowania)
i wstrzyknięto barwnik. Następnie układ nerwowy utrwalono, zatopiono w żywicy,
znaleziono znakowane komórki i fotografowano zmieniając co mikron płaszczyznę
ostrości, po czym zrekonstruowano znakowaną komórkę i jej zakończenia aksonu i
określono objętość prostopadłościanu, w którym można zamknąć to drzewko końcowe.
Okazało się, że zwiększenie oporu wejściowego komórki było skorelowane
ze zmniejszeniem objętości takiego
prostopadłościanu (ryc. 7). W badanym odruchu ślimak uczy się ignorować
informację wzrokową. Wydaje się, że biochemiczne i elektrofizjologiczne zmiany
powstające w wyniku warunkowania w fotoreceptorach B powodują redukcję zasięgu
drzewka końcowego aksonu, czyli prawdopodobnie redukcję zasięgu wpływów
synaptycznych tego fotoreceptora.
 |
Ryc 7. Zmiany zakończenia aksonu u Hermissenda wg Alkono. |
Z opisanych przykładów widać, że strukturalne zmiany na
poziomie synaptycznym, wspólne dla plastyczności i pamięci to:
1) wydłużenie
zgrubienia postsynaptycznego,
2) wzrost liczby
pęcherzyków w zakończeniach synaptycznych,
3) wzrost wielkości
główki kolców dendrytowych,
4) wzrost liczby
kolców dendrytowych,
5) wzrost liczby
synaps,
6) wzrost
rozgałęzienia dendrytów.
Lokalna synaptogeneza może odbywać się poprzez podział istniejących synaps. Istnieje kilka zbliżonych
teorii rozwoju synapsy przez narastanie perforacji w zgrubieniu
postsynaptycznym, które prowadzi do podziału synapsy. Taki podział jednej dużej
synapsy na dwie średniej wielkości może się wydawać bardziej prawdopodobny niż
tworzenie synaps de novo, gdyż brak jest danych o występowaniu bezpośrednio po
uczeniu się grupy bardzo małych synaps jakich można by się spodziewać przy
bardzo szybkim ich powstawaniu w niewyspecjalizowanych miejscach błony
komórkowej. Wrażenie lokalnej synaptogenezy może też powstawać na skutek
przesuwania się synaps z jednych okolic w inne, np. z kolców na trzony
dendrytów.
Nie można też na razie wykluczyć, że lokalna synaptogeneza
jest większa, niż to wynika z otrzymywanych danych numerycznych, tylko że
towarzyszy jej eliminacja synaps. Należy pamiętać, że liczba synaps w mózgu
dorosłego zwierzęcia jest raczej stała, z pewną tendencją zniżkową, tak że
jeśli przyjmujemy istnienie lokalnej synaptogenezy przy uczeniu się, to muszą
też występować procesy (zapominanie?) redukujące liczbę synaps.
Autor – Małgorzata Kossut
Ważne linki dotyczące autora:
Prof. Małgorzata Kossut - Zakład Neurobiologii Molekularnej i Komórkowej
Literatura uzupełniająca:
Małgorzata Kossut red. - Mechanizmy plastyczności mózgu
Multimedia:
Engram mieści się w wielu miejscach mózgu - badania FMRI nad umiejscowieniem engramów
Fascynujący film opisujący nie tylko działanie synapsy ale też powstawanie potencjału postsynaptycznego i przekazywanie sygnałów w mózgu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz